فلسفه ی تطبیقی از نگاه پُل ماسون اُرسل
نویسندگان
چکیده
ماسون اُرسل پدر فلسفه ی تطبیقی است. او با تأثر از دو جریان تاریخ گرایی و پوزیتیویسم سدهی نوزده، می کوشید تا فلسفه ها را در مقام پدیده هایی تاریخی، در درون سنّت پوزیتیویستی، به گفت وگو وادارد. موفقیت روش تطبیقی در دیگر حوزه های معرفت خصوصاً فیلولوژی (فقه اللغه)، الهام بخش او در اتخاذ این اندیشه بود که مطالعه ی تطبیقیِ الگوهای تفکر در تمدّن های مختلف می تواند دانش ما را در جهت آنچه فلسفه می خوانیم، وسعت و وضوح بخشد. او پژوهش خود را بر بررسی تاریخی سه تمدّن هند، چین و اروپا متمرکز می کند و معتقد است تاریخ و غنای حِکمی این سه تمدّن، بخشی از حکمت خالده ی جهان را تشکیل می دهد. اُرسل در کتاب فلسفه ی تطبیقی می کوشد با طرح روش تطبیقی، فلسفه را از جزمیت و نسبیت مطلق برهاند. برای این کار، توجه خویش را به حقایق تاریخی فلسفی با توجه به بسترهای شکل گیری تاریخی شان معطوف می کند. در واقع او تطبیق را چونان مجرایی می داند که فلسفه با آن، از مطلق گرایی مابعدالطبیعی و نظری رهایی می یابد و به عمل و کاربردپذیری می گراید. ما در این مقاله می کوشیم تا با رویکردی توصیفی به معرفی آرا و نظریات اُرسل در باب فلسفه ی تطبیقی بپردازیم.
منابع مشابه
فلسفهی تطبیقی از نگاه پُل ماسون اُرسِل
ماسون اُرسِل پدر فلسفهی تطبیقی است. او با تأثر از دو جریان تاریخگرایی و پوزیتیویسم سدهی نوزده، میکوشید تا فلسفهها را در مقام پدیدههایی تاریخی، در درون سنّت پوزیتیویستی، به گفتوگو وادارد. موفقیت روش تطبیقی در دیگر حوزههای معرفت خصوصاً فیلولوژی (فقهاللغه)، الهامبخش او در اتخاذ این اندیشه بود که مطالعهی تطبیقیِ الگوهای تفکر در تمدّنهای مختلف میتواند دانش ما را در جهت آنچه فلسفه میخوانیم، و...
متن کاملفلسفه تطبیقی به مثابه روش (با تأکید بر دیدگاه ماسون−اورسل)
ماسون−اورسل، فیلسوف، شرقشناس و زبانشناس فرانسوی، تحت تأثیر مطالعات تطبیقی در حوزههای زبانشناسی، دینشناسی و اسطورهشناسی، فلسفه تطبیقی را وجهه همت خود ساخت و برای اولین بار این کلمه را وضع کرد. او فلسفه تطبیقی را به مثابه روش در نظر گرفت و نه یک رشته و گرایش مستقل. اورسل با اثرپذیری از جریان غالب پوزیتیویستی در دهههای نخست قرن بیستم درصدد ارتقای سطح فلسفه به سطح پوزیتیویستی برآمد. از این ر...
متن کاملفلسفه انسانشناسی از نگاه حکمت برتر
انسان محور جهان است و بدون تفسیر صحیح و منطقی از او، هرگونه تفسیری نسبت به هستی مبهم و ناکارآمد خواهد بود. از این روی انسان شناسان و جامعه شناسان و فلاسفه اگزیستاسیالیست سعی وافری پیرامون انسان و شناخت ابعاد وجودی وی مبذول نمودهاند و علم انسان شناسی را رکن ورود به هستی شناسی جامع قلمداد کردهاند و پیرامون آن قلم زدهاند تا جایی که گویی مدخل ورود به علوم بشری و غیربشری همین علم است. البته انسا...
متن کاملفلسفه تطبیقی به مثابه روش (با تأکید بر دیدگاه ماسون−اورسل)
ماسون−اورسل، فیلسوف، شرقشناس و زبانشناس فرانسوی، تحت تأثیر مطالعات تطبیقی در حوزههای زبانشناسی، دینشناسی و اسطورهشناسی، فلسفه تطبیقی را وجهه همت خود ساخت و برای اولین بار این کلمه را وضع کرد. او فلسفه تطبیقی را به مثابه روش در نظر گرفت و نه یک رشته و گرایش مستقل. اورسل با اثرپذیری از جریان غالب پوزیتیویستی در دهههای نخست قرن بیستم درصدد ارتقای سطح فلسفه به سطح پوزیتیویستی برآمد. از این ر...
متن کاملفلسفه حج از نگاه علم مدیریت
یکی از بخشهای مهم معارف اسلامی، «عبادات» است و «مدیریت عبادات» خود میتواند بخشی از مدیریت اسلامی را تبیین نماید؛ چرا که عبادات هم مانند هر عمل دیگر انسان، نیاز به اداره و مدیریت دارد. متاسفانه، از این زاویه کمتر به عبادات نگریسته شده است. عبادات در راستای کمال و رشد انسان و بستر تقرب، به عنوان هدف نهایی انسان مسلمان است. تقرب یعنی نزدیکی به خدا و نزدیکی به خدا مستلزم تغییر و توسعه وجودی انس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های فلسفیجلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۱۵۳-۱۶۹
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023